Doprava zdarma při nákupu nad 1 500 Kč

Kategorie článků

Loučení s motoristickou sezónou na autodromu v Mostě

| Kategorie: Blog | Autor:

Loučení s motoristickou sezónou na autodromu v Mostě


Ve dnech 27. a 28. října proběhly na Autodromu Most zajímavé akce.


Prvý den se testovaly jak monoposty formule Renault 2.0 tak vozy národní formule. Na trati ovšem nechyběl ani krásný bavorák (M3) teamu BP AUTOSPORT (a s „polepy“ FARO), ovšem tu pravou pohodu z jinak dokonale připravené trati kazil drobný, ale vytrvalý déšť.

 

Zákoutí Faro

 

Michal Procházka (Delta 4) vyjíždí na test, před ním BMW M3 FARO.

 

BMW M Power

 

V dvojboxu zatím Faro stavělo čtyřdráhu pro hlavní akci. Následující den, 28. října, uspořádal „Křenek Motorsport“ a „AUTO KOUT CENTRUM“ prezentaci zn. Renault. Vedle nových vozů se mohli návštevníci pokochat navztekanými veterány i soudobými žihadly Clio Sport nebo Twingo – jak v prodejní, tak v ostré závodní verzi. Zájemce „vozili“ po trati mladí jezdci Motorsport Křenek a to tak, že rychle :-). Na trati nechyběl Adam Kout (18, letošní mistr Renault 2.0 Championship) ani Jakub Knoll (17). Na druhé straně boxů po oba dny proklínali deštivé počasí závodníci seriálu Národní formule NF 1400. Už skoro „nestor“ formulového závodění (a mistr NF), rokycanský Jan Schwarz, zde věnoval obdivuhodnou péči mladým (14-15 let) klukům vstupujícím do světa motorsportu. Faro si vyhlédlo Michala Procházku :-), kluci jezdí se Schwarzovými formulemi DELTA. V Mostě si ale Deltu vyzkoušeli i úplní zelenáči.

 

NF - trochu menší a trochu levnější. Jinak formule se vším všudy.

 

„A chčije a chčije...“

 

Osmadvacátého jsme otevřeli vrata „našeho“ boxu a od 8mi do 17ti hodin se čtyři národní formule Faro nezastavily. Z hlediska testování: u jedné formule „couvající“ dorostenec vyrval v 10:30 kartáček, u druhé došlo v 15 hodin ke kontaktu s betonovou podlahou a nalomilo se jedno křídlo předního spoileru. Všechna 4 auta však přežila především „nájezd“ výherců soutěže dětských domovů, kterým byl DD Hory Sv. Kateřiny. Strávil jsem celý den s dvaceti dětmi (od 5ti do 15ti let) z „Kateřiny“ a musím napsat, že za 15 roků, co jezdím po výstavách a různých akcích, jsem nezažil tak dobře vychované a slušné děti. Na akci bylo samozřejmě hodně dětí z úplných rodin, ale pozdravit a poděkovat uměly jen děti z Kateřiny. Pro mě zajímavá zkušenost, bez jediného konfliktu – a začínám rozumět panu Křenkovi, který s dětmi stráví dost času a který říká: „kdo jim pomůže, když ne my...“.

 

Boxy FARO

 

Závody v plném tempu

 

Přiznávám se, že jsem byl před akcí dost skeptický, ale děti absolvovaly v letošním roce tolik akcí, že zvládají odpovídat i na záludné otázky z oblasti motorsportu, bezpečnosti silničního provozu a tak trochu se vyznají ve všem. Velký úspěch měl malý chlapeček, který na otázku kdo byl historicky prvým vítězem Národní formule, zahlásil: Michael Schumacher :-).

 

V pokleku fanda M. Schumachera, děti dostaly spoustu dárků.

 

Pan Křenek se dělá obvykle neviditelným, dnes zase v pozadí a v kulichu :-).

 

Závěrem dne proběhlo v boxu FARO vyhlášení vítězů závodu motokár, byl vyhlášem DD v „Kateřině“ a také první tři závodníci letošního Mezinárodního mistrovství ČR divize 3. – NF. První místo s náskokem 3 bodů získal Tomáš Chabr, druhý je František Loukota a třetí Michal Procházka. Pro rok 2009 sice zůstávají předpisy v platnosti, připuštěny budou i jiné vozy s motory do 1400ccm (jak německé, tak slovenské nebo slovinské konstrukce) a startovní pole bude trochu „narvanější“.

 

Zleva vítěz Tomáš Chabr, Ondřej Loukota a Michal Procházka.

 

Tomáš Chabr a jeho Tomis 99-02

 

Motorsport v ČR má samozřejmě mnoho kategorií, ve většině případů jsou však buď na špičkové (finanční) úrovni nebo předpokládají nemalé předchozí zkušenosti (aby byl závodník vůbec schopen zvládnout špičkovou techniku). Pokud jsme u 4 kol, pak vedle motokár vidím jediný ufinancovatelný nástupní prostor právě přes Národní formuli. Snažil jsem se tento příspěvěk ušetřit jakýchkoliv komerčních blábolů, kdo byl sponzor, kdo co komu „dal“. Já si všímal toho, jak mladý kluk sedne do (jakéhokoliv) auta a předvede na trati, co mu jeho tým „dal“ – od skládání rychlostí, po volbu stopy až po zvládnutí krizovek. Je to výchova v pravém slova smyslu a jen ti aktéři, kteří vstávají ve 4 v noci, v dešti nakládají auta a pak hodiny staví zázemí – a druhý den v noci jedou přes celou republiku domů – jen ti ví, „zač je toho loket“. Takže mne strejda v papučkách, který v teple nabuší do PC zdrcující kritiku na adresu NF Faro 1:32, nechává zcela v klidu. Vůbec neví, o co go. Těm ostatním samozřejmě děkujeme za podporu.

 

Jan Schvarz připravuje „starou“ Deltu.

 

Před koncem jsem požádal (raději nejmenovaného závodníka, ať má klid) o test naší NF. Se standardním autem jsme jezdili po vnitřních drahách čtyřdráhy. Magnety byly zatlačeny 1mm pod hranu šachet a jezdilo se na 12V. Prvých deset min. hledal brzdné a akcelerační body a měl jsem ze sebe radost, ovšem já jsem neriskoval. Jezdili jsme hodinu. Po třiceti minutách jezdil junior na hraně a tím to pro mě skončilo :-(. Dokázal posunovat brzdné body snad po 5ti cm a dával mi tak metr na kolo. Po hodině ježdění prohlásil, že nevidí moc velký rozdíl mezi ježděním s naší a s velkou formulí. S úsměvem, samozřejmě.

 

Formule Renault 2.0

 

Po skončení akce jsme zavřeli box a testovali jsme některé nové modely – ale o tom někdy příště, v článku věnovaném sezóně 2009 a veletrhu v Norimberku.

 

Faro získalo souhlas k používání loga Tatra na SRC modelech. Po letech jsme proto v testech „oprášili“ i projekt závodních trucků.

 

Roman Kysela

Realistické jízdní
vlastnosti modelů
Tradice a kompatibilita
s českou autodráhou
Velká modularita
a cenová dostupnost
Kvalita, spolehlivost
a bezproblémový servis